Неділя, 17.12.2017, 11:49
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Різне [1]
Курсові роботи [6]
Олімпіади [5]
З досвіду [4]
Навчальні предмети [30]
Робота з педагогічними кадрами [0]
Школа молодого вчителя [3]
Школа педагогічної майстерності [4]
Позакласна робота [2]
Науково-методична проблема школи [3]
Інтелект України [5]
Пошук
МОН України
Відділ освіти
Інтелект України
Головна » Статті » Методика » Навчальні предмети

Виникнення українського козацтва та Запорозької січі

Виникнення українського козацтва та Запорозької січі

ВСТУП ДО ІСТОРІЇ. 5 КЛАС

Валентина КОРОБКО, вчитель СЗШ № 9, м. Ровеньки, Луганська обл.

Цілі уроку:

розкрити для учнів одну з найславетніших сторінок нашої історії, яку називають козацькою Україною; ознайомити їх із передумовами виникнення українського козацтва та Запорозької Січі, побутом, звичаями козаків, з поняттям «республіка», довести, що Запорозька Січ — козацька республіка;

удосконалювати вміння працювати з історичним текстом, виокремлювати головне й другорядне;

розвивати творчу уяву учнів; вміння пояснювати поняття на основі тексту підручника;

виховувати інтерес до історії, шанобливе ставлення до захисників батьківщини — козаків.

Тип уроку — урок засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання

Історична карта «Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої».

Репродукція портрета гетьмана Д.Вишневецького, ілюстрації на козацьку тематику.

В.Власов, О.Данилевська. Вступ до історії України: Підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.: Генеза, 2005.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Учитель. Українське козацтво, Запорозька Січ... Мабуть, немає жодної людини в Україні, яка б нічого не знала про Запорозьку Січ, про січове козацтво — наше славне лицарство. Тож давайте і ми з вами перегорнемо сторінки історії й поговоримо про життя, побут, заняття січового козацтва.

 

 Спробуйте на хвилину замислитись над змістом слова «козак». Які картини пробуджує у вашій уяві це слово?

Метод «Мікрофон»

Варіанти відповідей учнів узагальнюються. Сформульоване спільними зусиллями визначення поняття «козак» звіряється з підручником.

Козак — вільна людина, хоробрий воїн.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Запитання учням

Під владою яких держав

перебувала Україна наприкінці XV ст.?

• Які зміни відбулися в Україні після Люблінської унії? Яким було становище селян, міщан, православного населення?

• Які загарбники чинили напади на українські землі з півдня?

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ План

1. Передумови виникнення українського козацтва.

2. Заснування Запорозької Січі. Гетьман Дмитро Вишневецький. Побут, звичаї козаків.

3. Військове мистецтво запорожців.

4. Запорозька Січ — козацька республіка.

1. Передумови виникнення українського козацтва

Учитель. Тяжко жилося українському народові під пануванням чужих володарів, бо скрізь в Україні у ті часи було заведено панщину. Деякі волелюбні люди не могли стерпіти тяжкої неволі. Вони полишали свої села і втікали за Дніпрові пороги.

Словникова робота

Учні ознайомлюються з терміном «пороги» за підручником.

Пороги — кам'янисті поперечні підняття дна річки, череда підводних і надводних скель, які перегороджують річку від берега до берега.

Учитель. Там не було ні сіл, ні міст, не було ніякої влади. Люди гуртувалися по сотні — тисячі чоловік, добували собі зброю, щоб відбивати напади татар, турків, полювали на всякого звіра і так жили. Оскільки козаки жили за порогами Дніпра, їх називали запорозькими. Нижче від острова Хортиці Дніпро широко розливався, вбирав у себе великі та малі річки, сам розпадався на рукави, утворюючи численні острівці, на яких і селилися запорожці.

2. Заснування Запорозької Січі. Гетьман Дмитро Вишневецький. Побут і звичаї козаків

Робота з історичною картою підручника

Учні дають відповіді на запитання рубрики «Попрацюйте з історичною картою».

Запитання та завдання учням

У якій частині України були розташовані землі запорозьких козаків?

• Знайдіть на карті Дніпро та його притоки, Дніпрові пороги, Хортицьку січ та інші козацькі осередки.

• 3 якими державами межували володіння запорозьких козаків?

• Чим могли займатися козаки?

Учитель записує на дошці види занять козаків, які називають учні. В процесі подальшої бесіди вони підводяться до висновку, що головним завданням запорожців була боротьба з татарами і турками.

Учитель. Спочатку козаки будували зимівники.

Словникова робота

Зимівники — місця, де козаки вели своє господарство, зимували.

Учитель. Це стало першим кроком на шляху організації січей — укріплених дворів. Згодом значна частина козаків почала зосереджуватися в південних степах за порогами Дніпра. На островах почали споруджуватися фортеці — січі. Головною січчю українського козацтва стала Запорозька Січ.

Гра «Знайдіть правильну відповідь»

Учні працюють з текстом підручника (рубрика «Попрацюймо з історичними джерелами»).

Вони розглядають малюнки на козацьку тематику і шукають відповіді на запитання.

Запитання учням

Що таке січ?

• Що собою являла Запорозька Січ?

• Де і коли виникла перша козацька Січ?

• Хто був її засновником?

Учитель. Першу Запорозьку Січ утворив князь Дмитро Вишневецький.

За допомогою ваших однокласників, які виконуватимуть роль екскурсоводів, ми вирушимо в уявну мандрівку на Запорожжя, до козаків. Послухайте розповіді екскурсоводів, спробуйте уявити, яким був князь Д. Вишневецький, яких звичаїв дотримувались козаки. А ще виберіть найкращого екскурсовода.

Конкурс «Кращий екскурсовод»

1-й екскурсовод

Князь Дмитро Вишневецький (Байда)

Дмитро Іванович Вишневецький — герой, оспіваний у багатьох історичних думах і піснях. Походив з роду князів Гедиміновичів, був канівським і черкаським старостою. Активний захисник слов'янських земель. У 1556 році на острові Мала Хортиця збудував замок, який став першою Запорозькою Січчю. Під час походу до Молдавії 1564 р. був поранений, захоплений у полон і відправлений до Царгорода. Після жорстоких катувань за наказом султана Сулеймана II був скинутий з вежі на залізні гаки, вмуровані у прибережну стіну, на яких і помер.

2-й екскурсовод

Запорозька Січ

Січ — то була простора площа на дніпровському острові Хортиця, згодом на Базавлуці й Томаківці. З усіх боків цей острів обмивали Дніпрові води. На ньому був викопаний глибокий рів, наповнений водою, стояла висока огорожа з міцними брамами. На брамах, що на ніч замикалися, стояли гармати і козацька сторожа. Довкола площі були побудовані хатки, так звані курені. Посередині Січі стояла невелика церква святої Покрови. Козаки були дуже побожні й ревно дбали про свою церкву. На Січі були і склади зі зброєю, гарматами, з човнами та харчами.

3-й екскурсовод

На Січі дуже шанували стародавні звичаї. За цим стежили старі козаки. Так, приміром, козак, коли його обирали на якусь посаду, мав двічі відмовитись, а на третій раз погодитись. Старі діди посипали голову новообраного піском і мастили її багнюкою, щоб не забував про своє низьке походження і не зазнавався.

4-й екскурсовод

До Запорозької Січі під страхом смерті заборонялося приводити жінок. Крім того, запорожці здебільшого залишалися неодруженими. Адже вони вели небезпечне життя, на них повсякчас чикала смерть. На козацьких прапорах був зображений вершник, а під ним напис: «Козак куди хоче, туди й скаче, ніхто за ним не заплаче».

Учитель. От і закінчилася наша мандрівка. А тепер спробуймо з'ясувати, хто з наших екскурсоводів кращий оповідач. Чому?

Метод «Мікрофон»

Учні висловлюють свої думки. Кращий екскурсовод визначається голосуванням.

Гра «Ми знаємо...»

Учні об'єднуються в команди, які по черзі називають елементи козацького одягу. Перемагає команда, яка зможе пригадати їх найбільше.

3. Військове мистецтво запорожців

Учитель. Козаки були дуже гарними воїнами. Історія зберегла для нас свідчення іноземців, які відвідували Україну в XVIXVII ст. і мали змогу оцінити високу майстерність та незламний бойовий дух козаків. Італієць Гамберіні, який побував в Україні у 1584 році, так характеризував запорожців: «З козаків можна зібрати 14000—15000 добірного, добре озброєного війська, їхня зброя — шаблі й рушниці... Добрі вони до війни пішої й кінної...» Француз Гійом де Боплан перебував в Україні у 1630—1647 pp. У книзі «Опис України» він розповів, зокрема, про військове мистецтво козаків.

Робота з підручником

Учень читає вголос оповідання «Очима іноземця».

Гра «Інтерв'ю»

Інтерв'ю — призначена для друку (або для передачі по радіо, телебаченню) бесіда з якоюсь особою.

Запитання учням

Які б запитання ви поставили інженеру Гійому де Боплану відносно військового мистецтва козаків?

Учні формулюють свої запитання і намагаються відповісти на них, беручи до уваги щойно прочитаний текст.

4. Запорозька Січ — козацька республіка

Робота з підручником Опрацювання тексту підручника учні поєднують зі словниковою роботою. Вони записують у зошити визначення понять «республіка», «гетьман», «рада» (див. додаток 1), працюють зі схемою (див. додаток 2).

Запитання учням

Чому Запорозьку Січ називали козацькою республікою?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Повторити - основні події теми допоможе виконання завдань 1—5 практичної роботи «Військове мистецтво запорозьких козаків очима іноземців» (Історія України. 5 кл. Практикум / В. В. Нартов, Н.І. Харківська. — Харків, Ранок, 2004.).

Домашнє завдання

• Опрацюйте § 12 підручника.

• Складіть історичний портрет Д.Вишневецького.

• Вивчіть нові поняття.

Додаток 1

Головні поняття теми

Гетьман — командувач військ на Січі.

Кіш — козацьке військо Січі.

Козацька рада — збори козаків, де вирішувалися важливі питання їхнього життя.

Курінь: 1) загін козаків; 2) будівля, в якій жили козаки.

Республіка — держава, якою керують люди, обрані народом на певний строк.

 

 

Категорія: Навчальні предмети | Додав: wolfstar (29.10.2015)
Переглядів: 306
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Набір учнів
Батьківськй концер
Copyright MyCorp © 2017 - м.Дрогобич, вул. П.Сагайдачного, буд. №19